zondag 26 september 2010

Achterremmen vervangen Golf IV

Afgelopen vrijdagavond heb ik de achterremmen van mijn Golf IV vervangen zowel de remschijven als de blokken. Ik dacht laat ik er wat foto's van maken dan hebben andere er ook nog wat aan als ze de remmen gaan vervangen.
Het slachtoffer

Plaats delict

De nieuwe onderdelen


De bovenste en onderste bout moeten los.


De remklauw kan nu losgenomen worden de handrem kabel kan gewoon blijven zitten

De remschijf zit nu alleen nog maar met een grote kruiskop schroef (PH 3) vast. Gebruik een goede schroevendraaier want deze schroef kan erg vastzitten en de kop draai je makkelijk kapot.

De remschijf kan je nu eraf halen, je hoeft niet meer dingen los te maken het moet net passen. Het kan zijn dat de schijf  vast geroest is aan de naaf, dan moet je even de naad schoonkrabben met een mesje en met een hamer er wat klappen opgeven.

Zoals je ziet is de naaf en remzadel erg vies je kan deze het beste even schoonmaken met een staalborstel en wat schuurpapier.

Om de remzuiger terug te draaien heb je speciaal gereedschap nodig, ik heb de Midlock 2783 set gebruikt.

Je kan als het terugdraaien zwaar gaat de remklauw weer even vast maken met de twee boutjes zodat je hem niet steeds hoeft tegen te houden.

Als het licht gaat kan je klauw ook los laten zoals hier


Als de bouten in de rembeugel waar het rubber omheen zit niet soepel kunnen schuiven kan je ze eraf halen (gewoon trekken) en even opnieuw in het remmen vet zetten.

Bij de set zaten helaas geen nieuwe clips dus ik heb de oude even goed schoongemaakt, zodat de remblokken er soepel overheen kunnen schuiven.

Vervolgens kan je de schijf en clips weer monteren.

Remblokken plaatsen en wat kopervet smeren op de clips en remzuiger om piepen en vastzitten te voorkomen.

Nu kan je de remklauw er weer op monteren, gebruik nieuwe bouten die zitten bij het setje remblokken omdat de originele bouten rekbouten zijn.

En we zijn weer klaar, je bent er ongeveer een half uur tot een uur per kant mee bezig.

7 opmerkingen:

  1. Hartelijk bedankt voor de duidelijke handleiding

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Roer,
      Nette foto's goede uitleg toppy thanks.
      Gr: Dick ;-).

      Verwijderen
  2. Afgelopen vrijdag aan de hand van de blog de remblokken en schijven vervangen van mijn volkswagen Bora. Is tenslotte een golf IV met een koffer nietwaar??
    werkje valt mee, ik had alleen niet de beschikking over het speciale gereedschap om de zuiger terug op zn plek te krijgen. een lijmklem doet het werk ook. pas wel op dat je de klem op het midden van de kop van de zuiger zet. dit om het scheef drukken van de zuiger te voorkomen.

    al met al een half uurtje werk per wiel.

    top uitleg, waarvoor dank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag remblokken achter veranderd van mijn golf 4 sdi 2002 .
    Viel goed mee, waren duidelijke foto's en een prima uitleg.

    Hartelijk dank

    Grts

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, Dasty doet wonderen zie ik !

    Ik moet er binnenkort ook mee bezig, alleen dan in verband met mijn handrem. Die doet namelijk helemaal niets meer.

    Goeie uitleg verder, alvast dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na deze stappen heb ik een rem verschil in de handrem. Wat nu?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na deze stappen heb ik een rem verschil in de handrem. Wat nu?

    BeantwoordenVerwijderen